Прилуки в часі (45)
1092 РІК
Перша літописна згадка про місто Прилуки. В Іпатіївському літописі сказано, що того року була велика війна, і половці взяли «три города: Песочен, Переволоку, Прилук и много сел».
1592 РІК
Встановлено Герб Прилук. Точна дата надання герба лівобережній Прилуці не відома, але це сталося не раніше 1592 року, коли князь Вишневецький на Прилуцькому городищі «слободу почав ставити». Герб затверджений Катериною ІІ 1782 року, уніфікований 1857 року, існував до 1917 року. Відновлено герб міста Прилуки 1994 року.
1802 РІК
Прилуки стали центром Прилуцького повіту Полтавської губернії (по 1923 рік).
За вказівкою генерал-губернатора Куракіна складено план регулярної забудови м. Прилуки, який був затверджений царським указом 14 квітня 1803 року. Розташування вулиць центральної частини міста й нині відповідає плану 1802 року.
Доба Гетьманщини є захоплюючою та цікавою темою для багатьох дослідників минувшини, які, перегортаючи пожовклі сторінки архівних матеріалів, по крупиці збирають відомості про ті героїчні часи. Велику пошукову роботу з історії Прилуцького козацького полку зробили, наприклад, Олександр Лазаревський, Дмитро Шкоропад та Георгій Гайдай. З-під їхнього пера вийшли досить ґрунтовні праці, які базуються на великій кількості опрацьованої літератури.
Величезний вклад у дослідження історії Прилуцького козацького полку та його керманичів роблять і наші сучасники, такі як Володимир Кривошея та Юрій Мицик. Цікаві факти вони подають, наприклад, про нашого прилуцького полковника, а згодом – генерального обозного Тимофія Носача. То ж хто він – Тимофій Носач?
4 листопада залізничники України відзначають своє професійне свято. Не стоять осторонь цієї події й залізничні працівники нашого міста. Ось уже 123 роки завдяки їхній клопіткій праці Прилуцька залізниця залишається ефективною ланкою транспортного сполучення Чернігівщини.
А побудована станція Прилуки разом із вузькоколійкою Чернігів – Крути – Прилуки – Пирятин у 1893 році. На початку ХХ століття станція обслуговувала три махоркові фабрики, два млини та мала одну під'їзну колію. Через станцію за рік відправлялося 3 мільйони пудів вантажів.
У період Другої світової війни залізниця забезпечувала евакуацію й перевезення населення, промислових підприємств, а також здійснювала фронтові перевезення. Після звільнення міста від фашистських загарбників командуючий військами Воронезького фронту генерал армії Ватутін 26 вересня 1943 року доповідав у Ставку про початок відновлення залізничної дільниці, яка проходила по тилах фронту: Ніжин – Прилуки – Гребінка – Золотоноша та Бахмач – Прилуки.
У різні часи на станції проводилися реконструкції, продовжували старі колії та додавали нові. Тому згодом пасажири мали змогу здійснювати поїздки до Ніжина, Сімферополя, Мінська, Москви, Одеси, Кіровограда, Чернігова, Бахмача, Гребінки та інших населених пунктів. На станції поступово з'являлися нові локомотиви, будувалися господарчі будівлі. Збільшення кількості товарно-пасажирських перевезень вимагало додаткової робочої сили. Так, у 1990 році на станції працювало 203 чоловіки, відправлялося й приймалося 48 поїздів за добу. А в 2001 році кількість працівників зменшилася до 96 чоловік.
Для обслуговування перевезень на станції в 1893 році побудовано вокзал. Спочатку це було дерев'яне приміщення, а 1913 року спорудили новий двоповерховий вокзал, який у роки Другої світової війни був спалений, а в 1946 році знову відновлений.
Саме Прилуках, на території залізничного вокзалу, у 1963 році було знято за мотивами сатиричних оповідань Миколи Зощенка художній фільм «Бджоли і люди», який на Віденському міжнародному кінофестивалі здобув Гран-прі. У зйомках брали участь прилуцькі залізничники.
У 2000-х роках вокзал знову реконструюють, і він набуває нового сучасного вигляду.
Поряд із залізницею в 1893 році виникла й Привокзальна площа. Наприкінці ХІХ – на початку ХХ століть на площі побудовано приміщення лазні й амбулаторії для залізничників. В останньому, до речі, з 1918 до 1924 року працював діловодом видатний український композитор, академік Лев Миколайович Ревуцький (1889-1977).
Хоч і промайнуло 123 роки з того часу, як у Прилуках з'явилася залізниця, але вона й нині відіграє важливу роль у житті міста, здійснюючи пасажирсько-товарні перевезення.
Ірина Біленко
Останні коментарі
-
Потрібні нові системи сповіщення
Написав Антон 22.02.2024 (Міські новини)
- Бажано, щоб і старі системи сповіщали про відбій
- Як вони так швидко вибиваються ті ями...
- Але ж проблема існує...
Будьте на зв'язку з нами
Заголовок
- Чергова допомога захисникам Прокоментуй першим!
- Ветеранська політика в Прилуках Прокоментуй першим!
- Сучасні системи РЕБ та станції підсилення сигналу – БФ «Надія» та Валерій Дубіль продовжують підтримувати ГУР Прокоментуй першим!
- Скільки за тепло і воду заборгували жителі Дослідної? Прокоментуй першим!
- Оригамі – цікаво та просто Прокоментуй першим!
- Чемпіонат України Прокоментуй першим!
Теги
Фото зі статті
Хто на сайті
Зараз 1407 гостей и жодного зареєстрованого користувача на сайті